• احکام زکات

    احکام زکات
    مسأله ۱۸۷۱ ـ زکات در ده چیز واجب است:
    اوّل: گندم.
    دوّم: جو.
    سوّم: خرما.
    چهارم: کشمش.
    پنجم: طلا.
    ششم: نقره.
    هفتم: شتر.
    هشتم: گاو.
    نهم: گوسفند.
    دهم: مال‌التجاره بنا بر احتیاط لازم.
    و اگر کسی مالک یکی از این ده چیز باشد، با شرایطی که بعداً گفته می‌شود، باید مقداری که معین شده، به یکی از مصرف‌هایی که دستور داده‌اند برساند.

    شرایط واجب شدن زکات

    مسأله ۱۸۷۲ ـ زکات در ده چیز گذشته در صورتی واجب می‌شود، که مال به مقدار نصاب که بعداً گفته می‌شود برسد، و آن مال شخصی انسان باشد، و مالک آن آزاد باشد.

    مسأله ۱۸۷۳ ـ اگر انسان یازده ماه مالک گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره باشد، اگرچه اوّل ماه دوازدهم زکات بر او واجب می‌شود، ولی اوّل سال بعد را باید بعد از تمام شدن ماه دوازدهم حساب کند.

    مسأله ۱۸۷۴ ـ وجوب زکات در طلا و نقره و مال تجارت مشروط به آن است که مالک در تمام سال عاقل و بالغ باشد، ولی در گندم و جو و خرما و کشمش و همچنین در شتر و گاو و گوسفند مشروط به بلوغ و عقل مالک نمیباشد.

    مسأله ۱۸۷۵ ـ زکات به گندم و جو، وقتی تعلّق میگیرد که به آنها گندم و جو گفته شود، و زکات کشمش وقتی واجب می‌شود که انگور می‌باشد، و زکات به خرما وقتی تعلّق میگیرد که عرب به آن تمر گوید، ولی وقت ملاحظه نصاب وقت خشکیدن آنها است، و وقت وجوب پرداخت زکات در گندم و جو موقع خرمن و جدا کردن کاه آنها است، و در خرما و کشمش موقع چیدن آنهاست، که اگر از این وقت بدون عذر و با بودن مستحق تأخیر بیفتد و تلف شود مالک ضامن است.

    مسأله ۱۸۷۶ ـ در ثبوت زکات در گندم و جو و کشمش و خرما ـ که در مسأله پیش گفته شد ـ معتبر نیست که مالک بتواند در آن تصرف کند، پس اگر مال در دست خود یا وکیلش نباشد، مثلاً کسی آنها را غصب کرده باشد هرگاه به دست او رسید زکات بر او واجب است

    مسأله ۱۸۷۷ ـ اگر صاحب گاو و گوسفند و شتر و طلا و نقره در مقداری از سال مست یا بیهوش شود، زکات از او ساقط نمیشود. و همچنین است اگر موقع واجب شدن زکات گندم و جو و خرما و کشمش مست یا بیهوش باشد.

    مسأله ۱۸۷۸ ـ در ثبوت زکات در غیر گندم و جو و خرما و کشمش شرط است که مالک متمکن از تصرف در مال باشد شرعاً و تکویناً، پس اگر در قسمتی از سال به‌طوری که زمان معتنابهی باشد کسی آن را غصب کرده باشد، یا شرعاً ممنوع از تصرف باشد، زکات ندارد.

    مسأله ۱۸۷۹ ـ اگر طلا و نقره، یا چیز دیگری را که زکات در آن واجب است قرض کند و یک سال نزد او بماند، باید زکات آن را بدهد، و بر کسی که قرض داده چیزی واجب نیست، ولی اگر قرض دهنده زکات آن را بپردازد از قرض گیرنده ساقط می‌شود.

    زکات گندم و جو و خرما و کشمش

    مسأله ۱۸۸۰ ـ زکات گندم و جو و خرما و کشمش وقتی واجب می‌شود که به مقدار نصاب برسند، و نصاب آنها (۳۰۰) صاع است که به گفته عده‌ای تقریباً (۸۴۷) کیلوگرم می‌شود.

    مسأله ۱۸۸۱ ـ اگر پیش از دادن زکات از انگور و خرما و جو و گندمی که زکات آنها واجب شده، خود و عیالش بخورند، یا مثلاً به فقیر به غیر عنوان زکات بدهد، باید زکات مقداری را که مصرف کرده بدهد.

    مسأله ۱۸۸۲ ـ اگر بعد از آنکه زکات گندم و جو و خرما و انگور واجب شد، مالک آن بمیرد، باید مقدار زکات را از مال او بدهند، ولی اگر پیش از واجب شدن زکات بمیرد، هر یک از ورثه که سهم او به‌اندازه نصاب است، باید زکات سهم خود را بدهد.

    مسأله ۱۸۸۳ ـ کسی که از طرف حاکم شرع مأمور جمع‌آوری زکات است، موقع خرمن که گندم و جو را از کاه جدا میکنند، و در وقت خشک شدن خرما و انگور می‌تواند زکات را مطالبه کند، و اگر مالک ندهد و چیزی که زکات آن واجب شده از بین برود، باید عوض آن را بدهد.

    مسأله ۱۸۸۴ ـ اگر بعد از مالک شدن درخت خرما، و انگور یا زراعت گندم و جو، زکات آنها واجب شود، باید زکات آن را بدهد.

    مسأله ۱۸۸۵ ـ اگر بعد از آنکه زکات گندم و جو و خرما و انگور واجب شد، زراعت و درخت را بفروشد، فروشنده باید زکات آنها را بدهد، و چنانچه داد بر خریدار چیزی واجب نیست.

    مسأله ۱۸۸۶ ـ اگر انسان گندم یا جو یا خرما یا انگور را بخرد و بداند که فروشنده زکات آن را داده، یا شک کند که داده یا نه، چیزی بر او واجب نیست، و اگر بداند که زکات آن را نداده، باید خریدار زکات آن را بدهد، ولی چنانچه فروشنده او را گول‌زده باشد، می‌تواند پس از دادن زکات به او مراجعه نماید و مقدار زکات را از او مطالبه کند.

    مسأله ۱۸۸۷ ـ اگر وزن گندم و جو و خرما و کشمش موقعی که تر است به مقدار نصاب برسد، و در وقت خشک شدن کمتر از این مقدار شود، زکات آن واجب نیست.

    مسأله ۱۸۸۸ ـ اگر گندم و جو و خرما را پیش از وقت خشک شدن مصرف کند، چنانچه خشک آنها به‌اندازه نصاب باشد، باید زکات آنها را بدهد.

    مسأله ۱۸۸۹ ـ خرما بر سه قسم است:
    ۱ ـ خرمائی که خشکش میکنند، و حکم زکات آن گفته شد.
    ۲ ـ خرمائی که در حال رطب بودن قابل مصرف است.
    ۳ ـ خرمائی که نارس (خلال) آن را میخورند.
    در قسم دوّم چنانچه مقداری باشد که خشک آن به مقدار نصاب برسد، احتیاط مستحب آن است که زکات آن را بدهند. اما قسم سوّم ظاهر این است که زکات بر آن واجب نباشد.

    مسأله ۱۸۹۰ ـ گندم و جو و خرما و کشمشی که زکات آنها را داده اگر چند سال هم نزد او بماند زکات ندارد.

    مسأله ۱۸۹۱ ـ اگر گندم و جو و خرما و انگور از آب باران یا نهر مشروب شود، یا مثل زراعت‌های مصر از رطوبت زمین استفاده کند، زکات آن یک‌دهم است، و اگر با دلو و مانند آن آبیاری شود، زکات آن یک بیستم است.

    مسأله ۱۸۹۲ ـ اگر گندم و جو و خرما و انگور، هم از آب باران مشروب شود، و هم از آب دلو و مانند آن استفاده کند، چنانچه طوری باشد که عرفاً بگویند آبیاری آن با دلو و مانند آن شده، زکات آن یک‌بیستم است، و اگر بگویند آبیاری با آب نهر و باران شده، زکات آن یک‌دهم است؛ و اگر طوری است که عرفاً میگویند به هر دو آبیاری شده، زکات آن سه‌چهلم است.

    مسأله ۱۸۹۳ ـ چنانچه در صدق عرفی شک کند و نداند که آبیاری طوری است که در عرف میگویند با هر دو آبیاری شده، یا اینکه میگویند آبیاری آن مثلاً با باران است، اگر سه چهلم بدهد کافی است.

    مسأله ۱۸۹۴ ـ اگر شک کند و نداند که عرف میگویند با هر دو آبیاری شده، یا اینکه میگویند با دلو و مانند آن آبیاری شده است، در این صورت دادن یک بیستم کافی است، و همچنین است حال اگر احتمال آن نیز برود که در عرف بگویند با آب باران آبیاری شده است.

    مسأله ۱۸۹۵ ـ اگر گندم و جو و خرما و انگور با آب باران و نهر مشروب شود، و به آب دلو و مانند آن محتاج نباشد، ولی با آب دلو هم آبیاری شود، و آب دلو به زیاد شدن محصول کمک نکند، زکات آن یک‌دهم است، و اگر با دلو و مانند آن آبیاری شود و به آب نهر و باران محتاج نباشد، ولی با آب نهر و باران هم مشروب شود و آنها به زیاد شدن محصول کمک نکنند، زکات آن یک بیستم است.

    مسأله ۱۸۹۶ ـ اگر زراعتی را با دلو و مانند آن آبیاری کنند، و در زمینی که پهلوی آن است زراعتی از رطوبت آن زمین استفاده نماید و محتاج به آبیاری نشود، زکات زراعتی که با دلو آبیاری شده یک بیستم، و زکات زراعتی که پهلوی آن است ـ بنا بر احتیاط ـ یک‌دهم میباشد.

    مسأله ۱۸۹۷ ـ مخارجی را که برای گندم و جو و خرما و انگور کرده است، نمی‌تواند از حاصل کسر نموده و ملاحظه نصاب نماید، پس چنانچه یکی از آنها پیش از ملاحظه مخارج به مقدار نصاب برسد، باید زکات آن را بدهد.

    مسأله ۱۸۹۸ ـ بذری را که به مصرف زراعت رسانده، چه از خودش باشد یا خریده باشد، نمی‌تواند نیز از حاصل کسر کند و سپس ملاحظه نصاب بنماید، بلکه نصاب را نسبت به مجموع حاصل باید ملاحظه نماید.

    مسأله ۱۸۹۹ ـ آنچه که دولت از عین مال میگیرد، زکات آن واجب نیست، مثلاً اگر حاصل زراعت «۲۰۰۰» کیلوگرم باشد و دولت «۱۰۰» کیلوگرم را به عنوان مالیات بگیرد، فقط زکات در «۱۹۰۰» کیلو واجب می‌شود.

    مسأله ۱۹۰۰ ـ مصارفی که انسان پیش از تعلق زکات یا بعد از آن نموده ـ بنا بر احتیاط واجب ـ نمی‌تواند از حاصل کسر نموده و فقط زکات بقیه را بدهد.

    مسأله ۱۹۰۱ ـ مصارفی که بعد از تعلق زکات خرج مینماید، نمی‌تواند آنچه را نسبت به مقدار زکات خرج نموده از حاصل کسر کند هرچند ـ بنا بر احتیاط ـ از حاکم شرع یا وکیل او در صرف آنها اجازه گرفته باشد.

    مسأله ۱۹۰۲ ـ واجب نیست صبر نماید تا جو و گندم به حدّ خرمن برسد، و انگور و خرما به وقت خشک شده برسد و آنگاه زکات را بدهد، بلکه همین که زکات واجب شد جایز است مقدار زکات را قیمت نموده و به عنوان زکات قیمت آن را بدهد.

    مسأله ۱۹۰۳ ـ بعد از آنکه زکات تعلق گرفت می‌تواند عین زراعت یا خرما و انگور را پیش از درو کردن یا چیدن به مستحق یا حاکم شرع یا وکیل آنها مشاعاً تسلیم نماید و پس از آن در مصارف شریک می‌باشند.

    مسأله ۱۹۰۴ ـ در صورتی که مالک عین مال را از زراعت یا خرما و انگور به حاکم یا مستحق یا وکیل آنها تسلیم نمود، لازم نیست آنها را مجاناً به طور اشاعه نگاه دارد بلکه می‌تواند برای اینکه تا وقت درو یا خشک شدن برسد، برای ماندن آنها در زمینش اجرت مطالبه نماید.

    مسأله ۱۹۰۵ ـ اگر انسان در چند شهر که فصل رسیدن حاصل آنها با یکدیگر اختلاف دارد و زراعت و میوه آنها در یک وقت بدست نمی‌آید، گندم یا جو و خرما یا انگور داشته باشد و همه آنها محصول یک سال حساب شود، چنانچه چیزی که اوّل میرسد به‌اندازه نصاب باشد، باید زکات آن را موقعی که میرسد بدهد و زکات بقیه را هر وقت بدست میآید ادا نماید، و اگر آنچه اوّل میرسد به‌اندازه نصاب نباشد، صبر میکند تا بقیه آن برسد، پس اگر روی هم به مقدار نصاب شود، زکات آن واجب است، و اگر به مقدار نصاب نشود، زکات آن واجب نیست.

    مسأله ۱۹۰۶ ـ اگر درخت خرما یا انگور در یک سال دو مرتبه میوه بدهد، چنانچه روی هم به مقدار نصاب باشد ـ بنا بر احتیاط ـ زکات آن واجب است.

    مسأله ۱۹۰۷ ـ اگر مقداری خرمای خشک نشده، یا انگور دارد که خشک آن به‌اندازه نصاب می‌شود، چنانچه به قصد زکات از تازه آن به‌قدری به مصرف زکات برساند که اگر خشک شود به‌اندازه زکاتی باشد که بر او واجب است، اشکال ندارد.

    مسأله ۱۹۰۸ ـ اگر زکات خرمای خشک یا کشمش بر او واجب باشد، نمی‌تواند زکات آن را خرمای تازه یا انگور بدهد، بلکه چنانچه ملاحظه قیمت نماید و انگور یا خرمای تازه یا کشمش، یا خرمای خشک دیگر از بابت قیمت بدهد نیز محل اشکال است، و نیز اگر زکات خرمای تازه یا انگور بر او واجب باشد، نمی‌تواند زکات آن را خرمای خشک یا کشمش بدهد، بلکه چنانچه به اعتبار قیمت، خرما و یا انگور دیگری بدهد اگرچه تازه باشد، محل اشکال است.

    مسأله ۱۹۰۹ ـ کسی که بدهکار است و مالی هم دارد که زکات آن واجب شده، اگر بمیرد باید تمام زکات را از مالی که زکات آن واجب شده بدهند بعد قرض او را ادا نمایند، ولی اگر زکات در ذمه او واجب باشد مانند سایر دیون است.

    مسأله ۱۹۱۰ ـ کسی که بدهکار است و گندم یا جو یا خرما یا انگور هم دارد، اگر بمیرد و پیش از آنکه زکات اینها واجب شود ورثه قرض او را از مال دیگر بدهند، هرکدام که سهمشان به‌اندازه نصاب برسد باید زکات بدهد، و اگر پیش از آنکه زکات اینها واجب شود قرض او را ندهند، چنانچه مال میت فقط به‌اندازه بدهی او باشد، واجب نیست زکات را بدهند، و اگر مال میت بیشتر از بدهی او باشد، در صورتی که بدهی او به‌قدری است که اگر بخواهند ادا نمایند باید مقداری از گندم و جو و خرما و انگور را هم به طلبکار بدهند، آنچه را به طلبکار میدهند زکات ندارد، و در بقیه مال هرکدام از ورثه که سهمش به‌اندازه نصاب شود باید زکات آن را بدهد.

    مسأله ۱۹۱۱ ـ اگر گندم و جو، و خرما و کشمشی که زکات آنها واجب شده خوب و بد دارد، احتیاط واجب آن است که زکات جنس خوب را از جنس بد ندهد.

    نصاب طلا

    مسأله ۱۹۱۲ ـ طلا دو نصاب دارد:
    نصاب اوّل: بیست مثقال شرعی است که هر مثقال آن «۱۸» نخود است، پس وقتی که طلا به بیست مثقال شرعی که پانزده مثقال معمولی است برسد، اگر شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید یک چهلم آن را ـ که نُه نخود می‌شود ـ از بابت زکات بدهد، و اگر به این مقدار نرسد، زکات آن واجب نیست.
    نصاب دوّم: چهار مثقال شرعی است که سه مثقال معمولی می‌شود، یعنی اگر سه مثقال به پانزده مثقال اضافه شود، باید زکات تمام «۱۸» مثقال را از قرار یک چهلم بدهد، و اگر کمتر از سه مثقال اضافه شود، فقط باید زکات «۱۵» مثقال آن را بدهد و زیادی آن زکات ندارد، و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر سه مثقال اضافه شود باید زکات تمام آنها را بدهد، و اگر کمتر اضافه شود، مقداری که اضافه شده زکات ندارد.

    نصاب نقره

    مسأله ۱۹۱۳ ـ ـ نقره دو نصاب دارد:
    نصاب اوّل: «۱۰۵» مثقال معمولی است، که اگر نقره به «۱۰۵» مثقال برسد و شرایط دیگر را هم که گفته شد داشته باشد، انسان باید یک چهلم آن را که «۲» مثقال و «۱۵» نخود است از بابت زکات بدهد، و اگر به این مقدار نرسد، زکات آن واجب نیست.
    نصاب دوّم: «۲۱» مثقال است، یعنی اگر «۲۱» مثقال به «۱۰۵» مثقال اضافه شود، باید زکات تمام «۱۲۶» مثقال را به‌طوری که گفته شد بدهد، و اگر کمتر از «۲۱» مثقال اضافه شود، فقط باید زکات «۱۰۵» مثقال آن را بدهد، و زیادی آن زکات ندارد، و همچنین است هر چه بالا رود، یعنی اگر «۲۱» مثقال اضافه شود باید زکات تمام آنها را بدهد، و اگر کمتر اضافه شود، مقداری که اضافه شده و کمتر از «۲۱» مثقال است زکات ندارد. و اگر شک داشته باشد که به حدّ نصاب رسیده است ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید فحص کند.

    مسأله ۱۹۱۴ ـ کسی که طلا یا نقره او به‌اندازه نصاب است، اگرچه زکات آن را داده باشد، تا وقتی از نصاب اوّل کم نشده، هر سال باید زکات آن را بدهد.

    مسأله ۱۹۱۵ ـ زکات طلا و نقره در صورتی واجب می‌شود که آن را سکه زده باشند و معامله با آن رواج داشته باشد، و اگر سکه آن از بین هم رفته باشد ولی معامله با آن رواج داشته باشد، باید زکات آن را بدهند، ولی اگر از رواج افتاده باشد زکات ندارد هرچند سکه آن باقی باشد.

    مسأله ۱۹۱۶ ـ طلا و نقره سکه‌داری که زن‌ها برای زینت بکار میبرند، در صورتی که رواج معامله با آن باقی باشد، یعنی باز معامله پول، طلا و نقره با آن شود ـ بنا بر احتیاط ـ زکات آن واجب است، ولی اگر رواج معامله با آن باقی نباشد، زکات واجب نیست.

    مسأله ۱۹۱۷ ـ کسی که طلا و نقره دارد، اگر هیچ‌کدام آنها به‌اندازه نصاب اوّل نباشد، مثلاً «۱۰۴» مثقال نقره و «۱۴» مثقال طلا داشته باشد، زکات بر او واجب نیست.

    مسأله ۱۹۱۸ ـ چنانکه سابقاً گفته شد زکات طلا و نقره در صورتی واجب می‌شود که انسان یازده ماه مالک مقدار نصاب باشد، و اگر در بین یازده ماه، طلا و نقره او از نصاب اوّل کمتر شود، زکات بر او واجب نیست.

    مسأله ۱۹۱۹ ـ اگر در بین یازده ماه طلا و نقره‌ای را که دارد با چیز دیگر عوض نماید یا آنها را آب کند، زکات بر او واجب نیست؛ ولی اگر برای فرار از دادن زکات آنها را به طلا و نقره عوض کند، یعنی طلا را به طلا، یا نقره و نقره را به نقره، یا طلا عوض نماید، احتیاط واجب آن است که زکات را بدهد.

    مسأله ۱۹۲۰ ـ اگر در ماه دوازدهم پول طلا و نقره را آب کند، باید زکات آنها را بدهد، و چنانچه به واسطه آب‌کردن، وزن یا قیمت آنها کم شود، باید زکاتی را که پیش از آب‌کردن بر او واجب بوده بدهد.

    مسأله ۱۹۲۱ ـ پول طلا و نقره‌ای که بیشتر از اندازه معمول فلز دیگر دارد، اگر به آن پول طلا و نقره بگویند، در صورتی که به حدّ نصاب برسد زکاتش واجب است، هرچند خالصش به حدّ نصاب نرسد، ولی اگر به آن پول طلا و نقره نگویند، زکاتش واجب نیست، هرچند خالصش به حدّ نصاب برسد.

    مسأله ۱۹۲۲ ـ اگر پول طلا و نقره‌ای که دارد به مقدار معمول فلز دیگر با آن مخلوط باشد، چنانچه زکات آن را از پول طلا و نقره‌ای که بیشتر از معمول فلز دیگر دارد، یا از پول غیر طلا و نقره بدهد، ولی به‌قدری باشد که قیمت آن به‌اندازه قیمت زکاتی باشد که بر او واجب است اشکال ندارد.

    زکات شتر و گاو و گوسفند

    مسأله ۱۹۲۳ ـ زکات شتر و گاو و گوسفند غیر از شرط‌هایی که گفته شد یک شرط دیگر هم دارد و آن این است، که حیوان در تمام سال از علف بیابان بچرد، پس اگر تمام سال یا مقداری از آن علفِ چیده شده بخورد، یا در زراعتی که ملک او، یا ملک کس دیگر است بچرد، زکات ندارد، ولی اگر در تمام سال مقدار کمی از علف مالک بخورد به‌طوری که عرفاً صدق کند در طول سال چرنده است، زکات آن واجب می‌باشد، و در وجوب زکات در شتر و گاو و گوسفند، شرط نیست که در تمام سال حیوان بیکار باشد، بلکه چنانچه در آبیاری یا شخم‌زنی یا مانند آن از آنها استفاده شود، اگر عرفاً صدق کند که بیکارند، باید زکات آنها را داد، بلکه اگر صدق نکند نیز ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید زکات آنها را داد.

    مسأله ۱۹۲۴ ـ اگر انسان برای شتر و گاو و گوسفند خود چراگاهی را که کسی نکاشته بخرد، یا اجاره کند، وجوب زکات در آن مشکل است، اگرچه احوط دادن زکات است، ولی اگر برای چراندن در آن باج بدهد، باید زکات را بدهد.

    نصاب شتر:

    مسأله ۱۹۲۵ ـ شتر دوازده نصاب دارد:
    اوّل: پنج شتر، و زکات آن یک گوسفند است، و تا شماره شتر به این مقدار نرسد زکات ندارد.
    دوّم: ده شتر، و زکات آن دو گوسفند است.
    سوّم: پانزده شتر، و زکات آن سه گوسفند است.
    چهارم: بیست شتر، و زکات آن چهار گوسفند است.
    پنجم: بیست و پنج شتر، و زکات آن پنج گوسفند است.
    ششم: بیست و شش شتر، و زکات آن یک شتری است که داخل سال دوّم شده باشد.
    هفتم: سی و شش شتر، و زکات آن یک شتری است که داخل سال سوّم شده باشد.
    هشتم: چهل و شش شتر، و زکات آن یک شتری است که داخل سال چهارم شده باشد.
    نهم: شصت و یک شتر، و زکات آن یک شتری است که داخل سال پنجم شده باشد.
    دهم: هفتاد و شش شتر، و زکات آن دو شتری است که داخل سال سوّم شده باشند.
    یازدهم: نود و یک شتر، و زکات آن دو شتری است که داخل سال چهارم شده باشد.
    دوازدهم: صد و بیست و یک شتر و بالاتر از آن است که باید یا برای هر چهل شتر، یک شتری بدهد که داخل سال سوّم شده باشد، و یا برای هر پنجاه شتر یک شتری بدهد که داخل سال چهارم شده باشد، و یا با چهل و پنجاه حساب کند و در بعضی موارد هم مخیر است که با چهل، یا پنجاه حساب کند مانند دویست، ولی در هر صورت باید طوری حساب کند که چیزی باقی نماند، یا اگر چیزی باقی میماند، از نُه شتر بیشتر نباشد، مثلاً اگر «۱۴۰» شتر دارد، باید برای صد شتر دو شتری که داخل سال چهارم شده، و برای چهل شتر یک شتری که داخل سال سوّم شده، بدهد، و شتری که در زکات داده می‌شود باید ماده باشد، ولی اگر در نصاب ششم شتر ماده دوساله نداشته باشد شتر نر سه ساله کافی است، و اگر آن هم نداشته باشد در خرید هرکدام مخیر است.

    مسأله ۱۹۲۶ ـ زکات ما بین دو نصاب واجب نیست، پس اگر شماره شترهایی که دارد از نصاب اوّل که پنج است بگذرد، تا به نصاب دوّم که ده است نرسیده باشد، فقط باید زکات پنج شتر آن را بدهد، و همچنین است حال در نصاب‌های بعد.

    نصاب گاو:

    مسأله ۱۹۲۷ ـ گاو دو نصاب دارد:
    نصاب اوّل: سی تا است که وقتی شماره گاو به سی رسید، اگر شرایطی را که گفته شد داشته باشد، باید یک گوساله‌ای که داخل سال دوّم شده از بابت زکات بدهد، و احتیاط ـ واجب ـ آن است که گوساله نر باشد.
    نصاب دوّم: چهل است، و زکات آن یک گوساله ماده‌ای است که داخل سال سوّم شده باشد، و زکات ما بین سی و چهل واجب نیست، مثلاً کسی که سی و نُه گاو دارد، فقط باید زکات سی گاو را بدهد، و نیز اگر از چهل گاو زیادتر داشته باشد تا به شصت نرسیده، فقط باید زکات چهل گاو را بدهد، و بعد از آنکه به شصت رسید چون دو برابر نصاب اوّل را دارد، باید دو گوساله‌ای که داخل سال دوّم شده بدهد، و همچنین هر چه بالا رود باید یا بر اساس عدد سی، یا چهل، یا هر دو حساب کند و زکات آن را به دستوری که گفته شد بدهد، ولی باید طوری حساب کند که چیزی باقی نماند، یا اگر چیزی باقی می‌ماند از نُه تا بیشتر نباشد، مثلاً اگر هفتاد گاو دارد، باید به حساب سی و چهل حساب کند، چون اگر فقط بر اساس عدد سی حساب کند، ده گاو زکات نداده می‌ماند، و در بعضی موارد مانند صد و بیست مخیر است.

    نصاب گوسفند:

    مسأله ۱۹۲۸ ـ گوسفند پنج نصاب دارد:
    اوّل: چهل است، و زکات آن یک گوسفند است، و تا گوسفند به چهل نرسد زکات ندارد.
    دوّم: صد و بیست و یک است، و زکات آن دو گوسفند است.
    سوّم: دویست و یک است، و زکات آن سه گوسفند است.
    چهارم: سیصد و یک است، و زکات آن چهار گوسفند است.
    پنجم: چهارصد و بالاتر از آن است، که باید برای هر صد گوسفند یک گوسفند بدهد، و لازم نیست زکات را از خود گوسفندها بدهد، بلکه اگر گوسفند دیگری بدهد، یا مطابق قیمت گوسفند پول بدهد کافی است.

    مسأله ۱۹۲۹ ـ زکات ما بین دو نصاب واجب نیست، پس اگر شماره گوسفندهای کسی از نصاب اوّل که چهل است بیشتر باشد، تا به نصاب دوّم که صد و بیست و یک است نرسیده باشد، فقط باید زکات چهل گوسفند را بدهد، و زیادی آن زکات ندارد، و همچنین است حکم در نصاب‌های بعد.

    مسأله ۱۹۳۰ ـ زکات شتر و گاو و گوسفندی که به مقدار نصاب برسد واجب است، چه همه آنها نر باشند، یا ماده، یا بعضی نر باشند، و بعضی ماده.

    مسأله ۱۹۳۱ ـ در زکات گاو و گاومیش یک جنس حساب میشوند، و شتر عربی و غیر عربی یک جنس است، و همچنین بز و میش و شیشک در زکات با هم فرق ندارند.

    مسأله ۱۹۳۲ ـ اگر برای زکات، گوسفند بدهد ـ بنا بر احتیاط واجب ـ باید اقلاً داخل سال دوّم شده باشد، و اگر بز بدهد احتیاطاً باید داخل سال سوّم شده باشد.

    مسأله ۱۹۳۳ ـ گوسفندی را که بابت زکات میدهد، اگر قیمتش مختصری از گوسفندهای دیگر او کمتر باشد اشکال ندارد، ولی بهتر است گوسفندی را که قیمت آن از تمام گوسفندهایش بیشتر است بدهد، و همچنین است در گاو و شتر.

    مسأله ۱۹۳۴ ـ اگر چند نفر با هم شریک باشند، هرکدام آنان که سهمش به نصاب اوّل رسیده، باید زکات بدهد، و بر کسی که سهم او کمتر از نصاب اوّل است زکات واجب نیست.

    مسأله ۱۹۳۵ ـ اگر یک نفر در چند جا گاو یا شتر یا گوسفند داشته باشد و روی هم به‌اندازه نصاب باشند، باید زکات آنها را بدهد.

    مسأله ۱۹۳۶ ـ اگر گاو و گوسفند و شتری که دارد مریض و معیوب باشند، باید زکات آنها را بدهد.

    مسأله ۱۹۳۷ ـ اگر گاو و گوسفند و شتری که دارد همه مریض یا معیوب یا پیر باشند، می‌تواند زکات را از خود آنها بدهد، ولی اگر همه سالم و بی‌عیب و جوان باشند، نمی‌تواند زکات آنها را مریض یا معیوب یا پیر بدهد، بلکه اگر بعضی از آنها سالم و بعضی مریض، و دسته‌ای معیوب و دسته دیگر بی‌عیب، و مقداری پیر و مقداری جوان باشند، احتیاط ـ واجب ـ آن است که برای زکات آنها سالم و بی‌عیب و جوان بدهد.

    مسأله ۱۹۳۸ ـ اگر پیش از تمام شدن ماه یازدهم، گاو و گوسفند و شتری را که دارد با چیز دیگری عوض کند، یا نصابی را که دارد با مقدار نصاب از همان جنس عوض نماید، مثلاً چهل گوسفند بدهد، و چهل گوسفند دیگر بگیرد، زکات بر او واجب نیست، اگر این کار به قصد فرار از زکات نباشد، و اما اگر به این قصد باشد، در صورتی که هر دو چیز یک نوع منفعت داشته باشند، مثلاً هر دو گوسفند شیرده باشند، احتیاط لازم آن است که زکات آن را بدهد.

    مسأله ۱۹۳۹ ـ کسی که باید زکات گاو و گوسفند و شتر را بدهد، اگر زکات آنها را از مال دیگرش بدهد، تا وقتی شماره آنها از نصاب کم نشده، همه‌ساله باید زکات را بدهد، و اگر از خود آنها بدهد و از نصاب اوّل کمتر شوند، زکات بر او واجب نیست، مثلاً کسی که چهل گوسفند دارد، اگر از مال دیگرش زکات آنها را بدهد، تا وقتی که گوسفندهای او از چهل کم نشده، همه‌ساله باید یک گوسفند بدهد، و اگر از خود آنها بدهد، تا وقتی به چهل نرسیده، زکات بر او واجب نیست.

    زکات مال تجارت

    مالی که انسان به عقد معاوضه مالک می‌شود، و برای تجارت و منفعت بردن نگاه میدارد باید ـ بنا بر احتیاط واجب ـ با چند شرط زکات آن را بدهد ـ و آن یک چهلم است ـ:
    ۱ ـ مالک بالغ و عاقل باشد.
    ۲ ـ مال حداقل به‌اندازه (۱۵) مثقال طلای مسکوک یا (۱۵) مثقال نقره مسکوک قیمت داشته باشد.
    ۳ ـ یک سال از وقتی که قصد منفعت بردن کرده است بر آن مال گذشته باشد.
    ۴ ـ قصد منفعت بردن در تمام سال باقی باشد، پس اگر در میان سال از آن قصد منصرف شود، و مثلاً قصد صرف آن را در مؤونه نماید، زکات واجب نیست.
    ۵ ـ مالک بتواند در تمام سال در آن تصرف کند.
    ۶ ـ در تمام سال به مقدار سرمایه یا بیشتر از آن، خریدار داشته باشد، پس اگر در قسمتی از سال به مقدار سرمایه، خریدار نداشته باشد، واجب نیست زکات آن را بدهد.

  • آدرس دعانويس مجرب آدرس دعانویس حرفه ای آدرس دعانویس خوب در تهران آدرس دعانویس خوب در مشهد آدرس دعانویس خوب در کرج آدرس دعانویس مجرب در تهران آدرس دعانویس یهودی در شیراز احاديث نماز اول وقت احاديث نماز جماعت احاديث نماز جمعه احاديث نماز شب احادیث احادیث اخلاقی احادیث اخلاقی از معصومین احادیث اخلاقی از پیامبر احادیث اخلاقی برای کودکان احادیث اخلاقی عددی احادیث اخلاقی ناب احادیث اخلاقی و تربیتی احادیث اخلاقی پیامبر احادیث اخلاقی پیامبر اکرم احادیث اخلاقی کوتاه احادیث درباره نکاح احادیث در مورد نکاح احادیث زیبا احادیث زیبا از ائمه احادیث زیبا از امامان احادیث زیبا از پیامبر احادیث زیبا درباره نماز احادیث زیبا در مورد نماز احادیث زیبا و آموزنده احادیث زیبا و کوتاه احادیث زیبای قدسی احادیث زیبای پیامبر احادیث فضیلت نکاح احادیث قدسی احادیث قدسی Pdf احادیث قدسی اردو احادیث قدسی اهل سنت احادیث قدسی دانلود احادیث قدسی درباره اجابت دعا احادیث قدسی درباره نماز احادیث قدسی زیبا احادیث قدسی معتبر احادیث قدسی چیست احادیث مربوط به نکاح احادیث موضوعی احادیث موضوعی آوینی احادیث موضوعی ائمه احادیث موضوعی از پیامبر احادیث موضوعی اندروید احادیث موضوعی بحارالانوار احادیث موضوعی تبیان احادیث موضوعی خشم احادیث موضوعی شهید آوینی احادیث موضوعی پیامبر احادیث نبوی احادیث نبوی (ص) احادیث نبوی اردو احادیث نبوی اهل سنت احادیث نبوی با ترجمه فارسی احادیث نبوی به زبان دری احادیث نبوی در مورد زن احادیث نبوی در مورد نماز احادیث نبویه احادیث نبوی پشتو احادیث نماز احادیث نماز اول وقت احادیث نماز جماعت احادیث نماز جمعه احادیث نماز شب احادیث نماز صبح احادیث نکاح احادیث پیامبر احادیث پیامبران و امامان احادیث پیامبر اکرم ص احادیث پیامبر در مورد آخرالزمان احادیث پیامبر در مورد ازدواج احادیث پیامبر در مورد حجاب احادیث پیامبر در مورد روابط زناشویی احادیث پیامبر در مورد زنان احادیث پیامبر در مورد نماز احادیث پیامبر ص احادیث کوتاه احادیث کوتاه اخلاقی احادیث کوتاه از ائمه احادیث کوتاه از امامان احادیث کوتاه از پیامبر احادیث کوتاه برای کودکان احادیث کوتاه درباره نماز احادیث کوتاه ورزشی احادیث کوتاه و زیبا احادیث کوتاه پیامبر ادرس دعانویس صبی در اهواز ادرس دعانویس ماهر ارمنی السحر قوی اهواز صبی دعا نویس ایرانی بازگشت عشق فوری بزرگترین دعانویس بزرگترین دعانویس ارمنی بزرگترین دعانویس ایران بزرگترین دعانویس تهران بزرگترین دعانویس تهران تهران بزرگترین دعانویس رشت بزرگترین دعانویس شیراز بزرگترین دعانویس قشم بزرگترین دعانویس مازندران بزرگترین دعانویس مشهد بزرگترین دعانویس کرج بزرگترین دعانویس کلیمی بزرگترین دعانویس یزد بزرگترین دعانویس یهود بزرگترین دعانویس یهودی بزرگترین شماره دعانویس انصاری بزگترین دعانویس ایران بزگترین دعانویس یهودی بزگترین شماره دعانویس ماهر بهترين دعانويس ايران بهترین استاد دعانویسی ایران بهترین دعانویس بهترین دعانویس 09906855568 بهترین دعانویس انصاری بهترین دعانویس ایران بهترین دعانویس ایران 09906855568 بهترین دعا نویس ایران 09906855568 بهترین دعانویس تضمینی بهترین دعانویس تهران بهترین دعانویس رایگان بهترین دعا نویس کرج بهترین دعانویس کلیمی بهترین دعانویس یهود بهترین دعا نویس یهود بهترین دعانویس یهودی تاجیا شماره دعانویس خوب تاجیا شماره دعانویس خوب 09906855568 تلفن تلفن.بزرگترین دعانویس جهود در ایران تلفن.بزرگترین دعانویس یهود در ایران تلفن بازگشت عشق فوری تلفن باطل السحر قوی تلفن بخت گشایی سریع تلفن برگشت معشوق تلفن بزرگترین جادوگر ایران تلفن بزرگترین دعانویس تلفن بزرگترین دعا نویس ارمنی تلفن بزرگترین دعا نویس ارمنی در ایران تلفن بزرگترین دعانویس ایران تلفن بزرگترین دعانویس تهران تلفن بزرگترین دعانویس جهان تلفن بزرگترین دعا نویس درتهران تلفن بزرگترین دعانویس مسلمان تلفن بزرگترین دعا نویس کلیمی تلفن بزرگترین دعانویس کلیمی در ایران تلفن بزرگترین دعا نویس یهود تلفن بزرگترین دعانویس یهود ایران تلفن بزرگترین دعانویس یهودی تلفن بهترين دعانويس ايران تلفن بهترين دعانويس کرج تلفن بهترین استاد دعانویسی ایرا تلفن بهترین دعا نویس یهود درتهران تلفن بهترین دعانویس یهودی تلفن دعان نویس یهودی خیلی قوی تلفن دعا نویس تلفن دعانویس تلفن دعانویس 09906855568 تلفن دعا نویس، تلفن دعا نویس،عالی تلفن دعا نویس،ماهر تلفن دعا نویس ارجمند تلفن دعانویس ارمنی تلفن دعا نویس ارمنی تلفن دعانویس ارمنی تضمینی تلفن دعانویس ارمنی خوب تلفن دعانویس ارمنی خیلی قوی تلفن دعا نویس ارمنی قوی تلفن دعانویس ارمنی ماهر تلفن دعا نویس ازدواج سریع تلفن دعانویس اصفهان تلفن دعانویس اقلیمی تلفن دعانویس اهمیت دارگ تلفن دعانویس ایران تلفن دعانویس ایرانی تلفن دعانویس بخت گشایی تلفن دعانویس بزرگ تلفن دعانویس بزرگ شهر قزوین تلفن دعانویس بلا تلفن دعانویس تضمینی تلفن دعا نویس تضمینی تلفن دعا نویس تضمینی قوی تلفن دعانویس تهران تلفن دعانویس جهود تلفن دعا نویس جهود تضمینی تلفن دعانویس جهودی تلفن دعا نویس خوب تلفن دعانویس خوب تلفن دعا نویس خوب اذرخش تلفن دعا نویس خوب اران تلفن دعا نویس خوب ارانی تلفن دعا نویس خوب ارمنی تلفن دعانویس خوب ارمنی تلفن دعا نویس خوب ازادی تلفن دعا نویس خوب ازدواج تلفن دعا نویس خوب اسفهان تلفن دعا نویس خوب اصفهان تلفن دعا نویس خوب اهواز تلفن دعا نویس خوب ایران تلفن دعا نویس خوب ایران زمین تلفن دعا نویس خوب ایرانی تلفن دعا نویس خوب برتر تلفن دعا نویس خوب تهران تلفن دعا نویس خوب جادو تلفن دعا نویس خوب جهود تلفن دعا نویس خوب جهودی تلفن دعا نویس خوب خرساان تلفن دعانویس خوب در اراک تلفن دعا نویس خوب در ایران تلفن دعانویس خوب در تهران تلفن دعانویس خوب در رشت تلفن دعانویس خوب در سمنان تلفن دعانویس خوب در سیستان و بلوچستان تلفن دعانویس خوب در شیراز تلفن دعانویس خوب در فارس تلفن دعانویس خوب در قم تلفن دعانویس خوب در مازندران تلفن دعانویس خوب در مشهد تلفن دعانویس خوب در کرج تلفن دعانویس خوب در کرمان تلفن دعا نویس خوب زردتشت تلفن دعا نویس خوب زردتشتی تلفن دعا نویس خوب سحر تلفن دعا نویس خوب شیراز تلفن دعانویس خوب صبی تلفن دعا نویس خوب عاشقی تلفن دعا نویس خوب عشق تلفن دعا نویس خوب فوتبال تلفن دعا نویس خوب قشم تلفن دعا نویس خوب قم تلفن دعا نویس خوب لاتین تلفن دعا نویس خوب مجرب تلفن دعا نویس خوب مزدوج تلفن دعا نویس خوب مشهد تلفن دعا نویس خوب مهارت تلفن دعا نویس خوب مهربانی تلفن دعا نویس خوب کرمان تلفن دعا نویس خوب کشور تلفن دعا نویس خوب کلیمی تلفن دعا نویس خوب کیش تلفن دعا نویس خوب یهود تلفن دعانویس خوب یهودی تلفن دعا نویس خوب یهودی تلفن دعانویس خورشید تلفن دعانویس در اهواز تلفن دعانویس در تهران تلفن دعانویس در مشهد تلفن دعانویس در کرج تلفن دعانویس رایگان تلفن دعانویس رفع تلفن دعانویس رفع دشمن تلفن دعانویس زن تلفن دعانویس شهر تهران تلفن دعانویس شیراز تلفن دعانویس شیطانی تلفن دعانویس صبی تلفن دعانویس صدر درصد تضمیتی تلفن دعانویس طلسم تلفن دعانویس عالی تلفن دعانویس علوم تلفن دعانویس علوم قرانی تلفن دعانویس علومی تلفن دعا نویس قرانی تلفن دعانویس قرانی تلفن دعانویس قهار تلفن دعانویس قهار در کرج تلفن دعانویس قوی 09906855568 تلفن دعانویس ماهر تلفن دعانویس مجرب تلفن دعا نویس مهم تلفن دعانویس مهم تلفن دعانویس هندی تلفن دعانویس چهود تلفن دعا نویس کارگشایی تلفن دعا نویس کلیمی تلفن دعانویس کلیمی تلفن دعا نویس کلیمی تضمینی تلفن دعا نویس کلیمی مجرب تلفن دعانویس کهودی تلفن دعانویس کهکیلویه تلفن دعا نویس یهود تلفن دعانویس یهود تلفن دعانویس یهود تضمینی تلفن دعانویس یهود خوب تلفن دعانویس یهود ماهر تلفن دعانویس یهودی تلفن دعا نویس یهودی تلفن دعانویس یهودی خیلی قوی تلفن دعانویس یهودی در تهران تلفن دعانویس یهودی در کرج تلفن دعانویس یود تلفن شماره دعانویس انصاری تلفن شماره دعانویس تضمینی تلفن شماره دعانویس ماهر تلفن طلسم ازدواج تلفن طلسم رزق و روزی تلفن طلسم زن قوی تلفن قویترین جادوگر جهان تلفن قویترین دعانویس ایران تلفن قویترین دعا نویس کلیمی تلفن کارگشایی قوی جهود اقلیمی دعا برای رفع وسواس دعا به جهت بچه دارشدن دعانويس تضميني دعا نويس تضميني شهركرد دعانويس خوب دعانويس خوب در تهران دعانويس خوب در شيراز دعانويس خوب در مشهد دعا نويس ماهر در تهران دعانويس مجرب دعانويس مجرب در تهران دعانویس دعا نویس دعانویس ارمنی دعا نویس ازدواج دعا نویس ازدواح دعا نویس اصفهان دعا نویس اقشار دعا نویسان تضمینی دعانویسان تضمینی دعانویسان حرفه ای دعانویس انصاری دعا نویس اهمیت دار دعا نویس اهواز دعانویس ایران دعا نویس ایران دعا نویس بزرگ دعانویس تضمینی دعا نویس تضمینی دعانویس تضمینی تهران دعانویس تضمینی خوب 09906855568 دعانویس تضمینی در اصفهان دعانویس تضمینی در تبریز دعا نویس تضمینی در تهران دعانویس تضمینی در شیراز دعانویس تضمینی رایگان دعانویس تضمینی و یهودی دعا نویس تضمینی یهودی دعانویس تضمینی یهودی دعانویس تظمینی خوب 09906855568 دعا نویس تهران دعا نویس جادو دعا نویس جهود دعانویس جهود دعانویس جهود اقلیمی دعانویس جهود بزرگ دعانویس جهود طلسم دعانویس جهود مصری دعانویس جهود کلیشه ای دعانویس جهودی دعانویس جهودی ارجمند دعانویس جهودی ارجمند اصفهان دعانویس جهودی ارجمند اهواز دعانویس جهودی ارجمند بزرگ دعانویس جهودی ارجمند تهران دعانویس جهودی ارجمند توبه دعانویس جهودی ارجمند شیطانی دعانویس حرفه ای دعا نویس حرفه ای دعانویس حرفه ای.و کاربلد دعانویس حرفه ای.وکاربلد دعانویس حرفه ای در تهران دعانویس حرفه ایی دعانویس خوب دعا نویس خوب دعانویس خوب 09906855568 دعا نویس خوب 09906855568 دعانویس خوب تهران دعانویس خوب تو تهران دعانویس خوب تو مشهد دعانویس خوب تو کرج دعانویس خوب در ابادان دعانویس خوب در تهران دعانویس خوب در شیراز دعانویس خوب در قزوین دعانویس خوب در مشهد دعانویس خوب در کرج دعانویس خوب شیراز دعانویس خوب قزوین دعانویس خوب مشهد دعانویس خوب میخوام دعانویس خوب کرج دعانویس خیلی خوب در تهران دعانویس در تهران دعانویس رایگان دعانویس رایگان در تهران دعا نویس سحر دعا نویس شیطانی دعا نویس صبحی دعانویس صبی در اهواز دعا نویس طلسم دعا نویس طلسمان دعا نویس طلسمان یهودی دعا نویس علوم دعا نویس قدرت دعا نویس قرآنی دعا نویس قرانی دعانویس قوی 09906855568 دعانویس ماهر دعا نویس ماهر دعانویس ماهر 09906855568 دعانویس ماهر تهران دعانویس ماهر در اصفهان دعانویس ماهر در تبریز دعا نویس ماهر در تهران دعانویس ماهر در شیراز دعانویس ماهر در قم دعانویس ماهر در مشهد دعانویس ماهردرکرج دعانویس مجرب دعانویس مجرب اصفهان دعا نویس مجرب تضمینی دعانویس مجرب تهران دعانویس مجرب در اصفهان دعانویس مجرب در تبریز دعانویس مجرب در تهران دعانویس مجرب در شیراز دعانویس مجرب در قم دعانویس مجرب در مشهد دعانویس مجرب در کرج دعانویس مجرب قم دعانویس مجرب مشهد دعانویس مجرب یهودی دعا نویس مشهد دعا نویس منافع دعا نویس مهم دعانویس و سرکتاب دعا نویس کذب دعانویس کلیمی دعانویسی دعانویسی آنلاین دعانویسی با حروف ابجد دعانویسی برای ازدواج دعانویسی برای جلب محبت دعانویسی برای خوش شانسی دعانویسی برای رسیدن به معشوق دعا نویسی تضمینی دعانویسی حرفه ای دعانویس یهود دعانویس یهودی دعا نویس یهودی دعانویس یهودی ارژینا دعانویس یهودی تضمینی دعانویس یهودی جاوش دعانویس یهودی در اصفهان دعانویس یهودی دربروجرد دعانویس یهودی در تهران دعانویس یهودی در تهران 09906855568 دعانویس یهودی در شیراز دعانویس یهودی شیراز دعانویس یهودی مجرب دعانویسی واقعیت دارد ؟ دعانویسی و سرکتاب دعانویسی و سرکتاب آنلاین دعانویسی و سرکتاب چیست دعانویسی و طلسم دعای برگرداندن معشوق دعای برگشت معشوق دعای رفع مریضی دعای شفای مریض رتلفن برگشت معشوق سایت دعانویس حرفه ای سرکتاب دعا نویسی سفارش دعانویسی سفارش دعا نویسی 09906855568 سید کاظمی دعانویس شمار دعانویس خوب شماره ای دعانویس شماره بزرگترین دعانویس شماره بزرگترین دعانویس انصاری شماره بزرگترین دعانویس ایران شماره بزرگترین دعانویس تهران شماره بزرگترین دعانویس یهود شماره بزرگترین دعانویس یهودی شماره بهترين دعانويس ايران شماره بهترین استاد دعانویسی ایرا شماره بهترین دعانویس ایران شماره بهترین دعانویس تهران شماره بهترین دعانویس یهودی شماره تلفن بزرگترین دعانویس شماره تلفن بزرگترین دعانویس ایران شماره تلفن دعانويس خوب شماره تلفن دعا نويس يهودي شماره تلفن دعانوی ایرانی شماره تلفن دعانویس شماره تلفن دعانویس 09906855568 شماره تلفن دعانویس ارمنی شماره تلفن دعانویس ایران شماره تلفن دعانویس تضمینی شماره تلفن دعانویس تضمینی در تهران شماره تلفن دعا نویس حرفه ای شماره تلفن دعا نویس خوب شماره تلفن دعانویس خوب شماره تلفن دعا نویس خوب 09906855568 شماره تلفن دعانویس خوب 09906855568 شماره تلفن دعانویس خوب09906855568 شماره تلفن دعانویس خوب تاجیا 09906855568 شماره تلفن دعانویس خوب در ایران شماره تلفن دعانویس خوب در تهران شماره تلفن دعانویس خوب در کرج شماره تلفن دعانویس خیلی خوب شماره تلفن دعانویس در تهران شماره تلفن دعانویس در شیراز شماره تلفن دعانویس رایگان شماره تلفن دعانویس عالی شماره تلفن دعانویس قرانی شماره تلفن دعانویس ماهر شماره تلفن دعانویس مجرب شماره تلفن دعانویس معتبر شماره تلفن دعانویس هندی شماره تلفن دعا نویس کلیمی شماره تلفن دعانویس کلیمی شماره تلفن دعا نویس کلیمی 09906855568 شماره تلفن دعانویس کلیمی در شیراز شماره تلفن دعا نویس یهودی شماره تلفن دعانویس یهودی شماره تلفن دعا نویس یهودی تهران شماره تلفن دعا نویس یهودی ماسونی شماره تلفن شماره دعانویس تضمینی شماره تلفن یک دعانویس خوب شماره تماس بزرگترین دعانویس شماره تماس بهترین دعانویس ایران شماره تماس بهترین دعا نویس ایران شماره تماس دعانویس تضمینی شماره تماس دعانویس حرفه ای شماره تماس دعانویس خوب شماره تماس دعا نویس خوب شماره تماس دعانویس خوب 09906855568 شماره تماس دعا نویس خوب 09906855568 شماره تماس دعانویس رایگان شماره تماس دعانویس ماهر شماره تماس دعانویس مجرب شماره تماس دعانویس کلیمی شماره تماس دعانویس کلیمی در شیراز شماره تماس دعانویس یهودی شماره تماس دعا نویس یهودی شماره تماس دعا نویس یهودی ماسونی شماره جاوش دعا نویس یهودی شماره دعانويس حرفه اي شماره دعانويس خوب شماره دعانويس ماهر شماره دعانويس مجرب شماره دعا نويس يهودي شماره دعانويس يهودي شماره دعانویس شماره دعا نویس شماره دعانویس 09906855568 شماره دعا نویس 09906855568 شماره دعانویس ارمنی شماره دعانویس ارمنی در تهران شماره دعانویس اصفهان شماره دعانویس انصاری شماره دعانویسان معتبر شماره دعانویس ایران شماره دعانویس بزرگ شماره دعانویس تاجیا شماره دعا نویس تضمینی شماره دعانویس تضمینی شماره دعانویس تضمینی 09906855568 شماره دعانویس تضمینی خوب 09906855568 شماره دعانویس تضمینی در تهران شماره دعانویس تظمینی خوب 09906855568 شماره دعانویس تهران شماره دعانویس جادو شماره دعانویس جاوش یهودی شماره دعانویس حرفه ای شماره دعا نویس حرفه ای شماره دعانویس حرفه ای تهران شماره دعانویس خوب شماره دعانویس خوب 09906855568 شماره دعا نویس خوب 09906855568 شماره دعانویس خوب ایران 09906855568 شماره دعانویس خوب باخدا اراک شماره دعانویس خوب تاجیا شماره دعانویس خوب تلفن دعانویس شماره دعانویس خوب د شماره دعانویس خوب در اصفهان شماره دعا نویس خوب در تهران شماره دعانویس خوب در تهران شماره دعانویس خوب در شیراز شماره دعانویس خوب درشیراز شماره دعانویس خوب در مشهد شماره دعانو یس خوب در کرج شماره دعانویس خوب در کرج شماره دعا نویس خوب در کرج شماره دعا نویس خوب در کرج 09906855568 شماره دعانویس خوب در کرج 09906855568 شماره دعانویس خوب شیراز شماره دعانویس خوب کرج شماره دعا نویس در تهران شماره دعانویس در تهران شماره دعانویس در شیراز شماره دعانویس در کرج شماره دعانویس رایگان شماره دعانویس رایگان در تلگرام شماره دعانویس سحر شماره دعانویس شیراز شماره دعا نویس شیراز شماره دعانویس شیطانی شماره دعانویس صبی در اهواز شماره دعا نویس عالی شماره دعانویس قدرت شماره دعانویس قرانی شماره دعانویس قهار شماره دعانویس قوی شماره دعانویس قوی 09906855568 شماره دعانویس ماهر شماره دعانویس ماهر در تهران شماره دعانویس مجرب شماره دعانویس مجرب در تهران شماره دعانویس مسلمان شماره دعانویس معتبر شماره دعا نویس معروف شماره دعانویس مهم شماره دعانویس کاشان شماره دعانویس کتاب شماره دعانویس کرج شماره دعا نویس کلیمی شماره دعانویس کلیمی شماره دعانویس کلیمی در تهران شماره دعانویس کلیمی در شیراز شماره دعانویس یهود شماره دعانویس یهودی شماره دعانویس یهودی 09906855568 شماره دعانویس یهودی تلفن دعانویس ارمنی شماره دعانویس یهودی خوب شماره دعانویس یهودی در تهران شماره دعانویس یهودی در کرج شماره دعانویس یهودی دعا نویس شماره سید تاجیا 09906855568 شماره موبایل دعانویس قرانی شماره همراه دعا نویس خوب شماره همراه دعانویس خوب شماره همراه دعا نویس خوب 09906855568 شماره همراه دعانویس قرانی شماره همراه دعانویس یهود شماره ی دعانویس خوب شماره ی دعانویس در تهران شماره ی دعا نویس ماهر شماره یک دعانویس حرفه ای شماری دعانویس یهودی معرفی دعانویس خوب وخداشناس در شیراز کرج گوشی تلفن دعانویس 09906855568 یه دعانویس خوب میخوام